Afvalscheiding op kantoor
Afvalscheiding op kantoor heeft meer voordelen dan je misschien denkt. Natuurlijk is het goed voor het milieu, en is het verplicht bepaalde afvalstromen apart aan te bieden. Maar wist je dat het je bedrijf ook financieel sterker maakt? Op deze pagina lees je meer over afval scheiden op kantoor, plus een aantal tips om het zo efficiënt mogelijk aan te pakken.
Waarom afval scheiden op kantoor?
Op kantoor wordt dagelijks veel weggegooid. Tussen dit afval zitten kostbare grondstoffen die dankzij afvalscheiding opnieuw kunnen worden gebruikt. Hierdoor zijn minder nieuwe grondstoffen en energie nodig voor het fabriceren van nieuwe producten, en verdwijnt er minder restafval in de vuilverbrandingsovens. Naast dat het goed is voor het milieu, zijn bedrijven verplicht om bepaalde afvalstromen los aan te bieden. Dit geldt bijvoorbeeld voor de afvalstromen papier/karton en plastic folie, waarvan op kantoren zeer veel wordt verbruikt. Een bedrijf kan niet zonder een gedegen afvalbeleid.
Wat levert het mijn bedrijf op?
Maar afvalscheiding is niet alleen een kwestie van moeten, het is ook goed voor je bedrijf. Door afval te sorteren, houd je bedrijf minder restafval over en bespaar je op je afvalstoffenheffing. Aangezien afvalscheiding met afvalscheidingsbakken erg zichtbaar is, heeft afval scheiden op kantoor ook een positieve invloed op de duurzame reputatie van je onderneming en de loyaliteit van je werknemers! Het is inmiddels bewezen dat werknemers een hogere tevredenheid hebben onder bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid.
De Afvalbak bij Croonwolter&dros
Wij hebben het kantoor van Croonwolter&dros in Amersfoort mogen voorzien van BINBIN Refurbished afvalbakken! Benieuwd hoe het bij hun is verlopen, waar ze tegen aan liepen en waarom ze voor BINBIN hebben gekozen voor hun kantoor? klik dan de link hieronder en lees het interview met Aafke, facilitair coördinator van Croonwolter&dros.
3 Tips voor afval scheiden op kantoor makkelijker te maken
Als je afval wilt gaan scheiden op kantoor, is het soms lastig om te bepalen waar je moet beginnen. De volgende tips helpen je alvast op weg.
1. Breng de afvalstromen in kaart
Op kantoren komen verschillende afvalstromen voor. Denk bijvoorbeeld aan papier en karton, plastic folie, klein chemisch afval en GFT. Het is niet efficiënt en wenselijk om voor elke afvalstroom een aparte afvalscheidingsbak te plaatsen. Kijk daarom welke soorten afval voorkomen in jouw organisatie, en neem dit mee bij het uitkiezen van een geschikt inzamelingssysteem.
2. Kies de juiste afvalbak voor jouw kantoor
Als je een afvalscheidingsbak met verschillende compartimenten gaat bestellen, kun je zelf bepalen welk compartiment je wilt gebruiken voor welke afvalstroom. Bepaal dit op basis van het onderzoek naar de afvalstromen in je bedrijf, en kies compartimenten voor de meest voorkomende groepen. Op vrijwel elk kantoor zullen papier en plastic tot de grootste afvalstromen behoren, maar de rest is afhankelijk van de aard en cultuur van je bedrijf. Bereiden jouw medewerkers bijvoorbeeld iedere dag een verse lunch? Dan kun je waarschijnlijk wel een GFT-bak gebruiken. En drinkt iedereen uit papieren koffiebekertjes, dan kun je deze apart inzamelen met een bekerhouder in je afvalbak. Je kan altijd starten met een proefplaatsing om uiteindelijk tot de beste keuze te kunnen komen.
3. Voorkom onnodig afval op kantoor
Hoe minder afval je produceert, hoe minder je hoeft weg te gooien, en hoe minder je uiteindelijk ook betaalt aan afvalstoffenheffing. Het loont daarom om de hoeveelheid afval op kantoor zo veel mogelijk te beperken. Vraag je bijvoorbeeld af of het echt nodig is om elk document te printen, en stap van weggooibekertjes over op herbruikbare mokken. Koop daarnaast zo veel mogelijk duurzame producten met een langere levensduur.
Benieuwd naar de meest gemaakte fouten bij het scheiden van afval op kantoor? Lees meer in onze blog!