Misschien heb je er al iets van meegekregen: vanaf april gaat het Amsterdamse Afval Energie Bedrijf AEB huisvuil uit Rome verbranden. Het afval komt aan per trein. Maar even, we wilden toch juist geen afval meer verbranden? En ook geen afval vervoeren door half Europa? Dus hoe zit het nou precies?
Het antwoord is eigenlijk heel simpel, maar zeker niet zwart-wit. Soms moet je namelijk kijken naar het grote geheel en of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Dat is hier duidelijk het geval. Het afval wordt namelijk per trein aangeleverd, het minst belastend voor het milieu. Dat was bezwaar één. (zie de grafieken in dit rapport).
Nuttige toepassing
Maar dan het grootste bezwaar: het verbranden van afval. We willen toch juist alle afvalstromen scheiden zodat het niet verbrand hoeft te worden? Klopt helemaal! Maar, niet overal is het gescheiden inzamelen van afval al zo goed geregeld als bij ons. In Rome is het verwerken van afval al vele jaren een groot probleem, in Nederland juist niet. Wij doen het goed en daarom heeft het AEB overcapaciteit. In Italië is te weinig verwerkingscapaciteit met als resultaat: veel afval op straat. Door het afval in balen op de trein te zetten, over een rechtstreeks spoor naar het AEB dat er al ligt, krijgt het alsnog een nuttige toepassing.
Tijdelijke oplossing
Het Romeinse afval wordt verbrand en omgezet in stadswarmte (30.000 huishoudens) en elektriciteit voor Amsterdam. Vooraf worden her te gebruiken grondstoffen gesorteerd en gerecycled. Deze oplossing is per saldo gunstiger voor het milieu dan wanneer het afval in Rome gestort wordt. Natuurlijk levert deze oplossing voor het AEB, nu nog volledig in handen van de gemeente Amsterdam, ook geld op. Geld dat weer gebruikt kan worden voor andere duurzame ontwikkelingen. De oplossing is overigens tijdelijk, totdat er in Rome een eigen verwerkingsinstallatie gebouwd is.