De overheid heeft ondanks corona niet stil gezeten op het gebied van hun afvalbeleid. Naar alle waarschijnlijkheid zal er in de aankomende maanden een geleidelijke kantoorcomeback gemaakt worden. Collega’s, koffie en gezelligheid op kantoor betekent afval, en afval betekent dat jij als facilitair-, officemanager, directeur of ondernemer voorbereidt moet zijn. In dit artikel zetten wij alle punten die je aandacht vragen op het gebied van afvalmanagement op een rijtje.
Stijging in de afvalstoffenbelasting
De afgelopen jaren steeg de afvalstoffenbelasting op het verbranden en storten van afval met recordhoogtes. Volgens het CBS zal er dit jaar wederom een belastingrecord worden gebroken wegens een stijging van 10%, de hoogste stijging sinds 1995. Een hogere afvalrekening zal daarom dit jaar onvermijdelijk zijn. Daarnaast heeft de overheid recent besloten om voor afvalverwerkers een C02-heffing in te voeren die richting 2030 steeds hoger wordt. De C02-heffing zal niet direct tot een prijsverhoging leiden maar richting 2030 zal dit onontkoombaar worden. Kortom, de kostenpost afval zal de aankomende jaren alleen maar gaan toenemen in de boekhouding.
Rekentip
Doe een afvalkosten-check om te berekenen of je geld kan besparen als bedrijf! Je kan rekening houden met een jaarlijkse stijging van 10% op restafvalverwerkingskosten. Overgaan op afvalscheidingsmeubilair is een investering maar kan tot zo’n 70% minder restafval output leiden. Zet dit tegen elkaar af en bereken in welk jaar het financieel interessant wordt voor jouw bedrijf om over te gaan op afval scheiden.
Update afvalregels Landelijk Afval Beheersplan 3 (LAP3)
Er gaan weer een heel pakket aan nieuwe afvalregels in per 2 maart 2021, deze staan beschreven in het Landelijk Afval Beheersplan 3 (LAP3). Wees gerust, deze wijzigingen zullen voor de meeste organisaties geen aanpassingen in afvalmanagement veroorzaken. Wij geven het advies om de afvalwijzer door te lopen van de KvK. Mocht er uit de scan komen dat je aan de slag moet, download dan de afvalsoorten vanaf de website en ga hiermee het gesprek aan met jouw afvalinzamelaar of -verwerker. Uiteraard heb je daar ook afvalmeubilair nodig die past bij jouw organisatie. Ontdek onze collectie en laat je inspireren.
Doei tegen wegwerpplastic
Per 3 juli 2021 zullen er een hoop kunststofproducten die geschikt zijn voor eenmalig gebruik verboden worden. Het verbod op deze soorten plastic zullen voornamelijk consequenties hebben voor de koffiehoek en de kantineruimte. Het bekende plastic- bekertje, roerstaafje en rietje zullen niet meer bij de koffie ervaring horen. Wij zouden jullie de tip mee willen geven om direct te investeren in vervangende houdbare artikelen. Zo is de nieuwe situatie al gecreëerd voor de terugkomst naar kantoor en kan jij op minder weerstand rekenen van je collega’s.
Statiegeld op plastic flesjes
Juli zal niet alleen in teken staan van een verbod op ‘single use’ plastic maar ook de maand zijn van statiegeld op het bekende plastic (PET) flesje. Per 1 juli zal een flesje (< 1 liter) 15 cent statiegeld opbrengen. Voor grote flessen (> 1 liter) blijft de 25 cent gehandhaafd. Wegens een aantal leuke initiatieven rondom het statiegeld van het plastic flesje willen we dit toch extra benadrukken. Het verzamelen van plastic flesjes op werk kan namelijk een leuke manier zijn om wat extra opbrengsten in te zamelen. Een sportclub kan hiermee een nieuwe vorm van contributie in het leven roepen. Maar een regulier bedrijf kan bijvoorbeeld op deze manier sparen voor het bedrijfsuitje of een collega steunen die het zwaar heeft!
Interesse in onze Afvalbakken?
Laat het ons weten. Wij helpen je graag met een advies op maat.