afvalscheiden duur, moeilijk en een gedoe
Duur, moeilijk en een gedoe: het zijn woorden die vaak vallen als het over afvalscheiding gaat. Maar met de juiste aanpak is het tegendeel waar. Dan bespaart het scheiden van afval jouw organisatie juist geld. Bovendien maak je je medewerkers bewust van duurzaamheid. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.
Oké, met het scheiden van afval bespaar je geld. Maar waarom dan? Er zijn een aantal belangrijke redenen:
– Restafval is duurder dan het afvoeren van andere afvalstromen. Afval scheiden is daarom voordeliger.
– Een slim ontworpen afvalbak raakt minder snel vol, is gemakkelijker schoon te maken en gaat langer mee. Het scheelt je dus tijd en geld.
– Je creëert bewustwording bij je personeel en stuurt aan op het hergebruiken van materiaal. Denk bijvoorbeeld aan een hervulbaar flesje in plaats van verschillende papieren bekertjes.
Aan de slag dus! Met deze drie stappen introduceer je afval scheiden op jouw kantoor.
Vind de grootste afvalstromen binnen jouw organisatie
Om afval efficiënt te scheiden, moet je weten welke rommel het meest voorkomt op je werkvloer. Bij een gemiddeld bedrijf bestaat veel afval uit papier, glas en plastic. Allemaal rotzooi die goed te recyclen en hergebruiken is. Gft-afval, zoals etensresten, is te verwerken tot compost of biogas. Gooi je jouw bedrijfsafval op een hoop, dan is recycling per definitie niet mogelijk. Daarom is het zonde om alles in één container te verzamelen.
Bovendien: als afval in één bak terechtkomt, raakt de container sneller vol en moet je hem vaak legen. Aangezien het ophalen van restafval duurder is dan het inzamelen van overige afvalstromen, kost het minder geld om afval te scheiden. Bovendien is restafval niet recyclebaar, waardoor deze afvalsoort het milieu belast. Het vinden van de grootste afvalstromen op jouw kantoor is misschien een uitdaging, maar op de lange termijn bespaart het geld en is het duurzamer.
Zet de juiste afvalbakken neer
Een geschikte afvalbak is belangrijk om te voorkomen dat jouw container snel vol raakt. Je moet jouw afvalbakken optimaliseren voor de grootste afvalstromen op je kantoor. Denk daarbij niet alleen aan aparte gaten voor plastic en papier, maar bijvoorbeeld ook aan zogenaamde ‘cup inserters’ in de bak. Koffiebekers komen op die manier in speciale buizen terecht, waardoor ze in elkaar schuiven. Zo nemen ze geen onnodige ruimte in beslag. Het apart weggooien van koffiebekers vervult bovendien een andere functie: omdat deze kartonnen bekers van binnen geplastificeerd zijn, mogen ze niet bij het oud papier. Door bekers apart te verzamelen, is het karton en polyethyleen alsnog te recyclen. Dat is duurzamer en bespaart kosten.
Als jouw personeel afval in de juiste bakken gooit, voorkom je ook dat afvalbakken vies worden. Vloeistoffen of etensresten tussen het papier en plastic veroorzaken een hoop rotzooi. Door afval goed te scheiden, zijn containers gemakkelijker te legen en schoon te maken. Dat bespaart jouw medewerkers en schoonmaakploeg tijd. En tijd is geld.
Creëer bewustwording bij je personeel
Rotzooi efficiënt scheiden doe je met de juiste afvalbak, maar ook door jouw personeel bewust te maken van afvalscheiding. Werknemers weten misschien niet in welke bak ze hun afval moeten gooien. Zorg daarom niet alleen voor verschillende containers, maar plaats ook duidelijke richtlijnen bij de bakken. Als karton en plastic alsnog bij het restafval terechtkomen, raakt die bak immers snel vol. En zoals we eerder aangaven, is het ophalen van restafval duurder.
Maak je personeel niet alleen bewust van de juiste afvalscheiding, maar stuur ook aan op gedragsverandering. Het is immers beter om een hervulbaar flesje (zoals een Dopper) te gebruiken in plaats van plastic bekertjes.
Afvalscheiding bespaart je geld
Een gedegen afvalbeleid draagt dus niet alleen bij aan een groene onderneming, het is ook goedkoper. Breng eerst de grootste afvalstromen in jouw organisatie in kaart. Slim ontworpen afvalbakken kun je optimaliseren voor de grootste afvalstromen op jouw kantoor. Bovendien zijn deze bakken eenvoudiger te legen, verschonen en gaan ze langer mee. Maak het scheiden gemakkelijker met duidelijke instructies bij de bak. Zo voorkom je dat je geld uitgeeft aan een container die verkeerd, of te weinig gebruikt wordt.
Maar het belangrijkste van alles is de verduurzaming van jouw kantoor, en de bewustwording die je bij je personeel creëert. Dat is een grote stap naar een circulaire samenleving.
Interesse in onze Afvalbakken?
Laat het ons weten. Wij helpen je graag met een advies op maat.