Bedrijfsafval: het stapelt snel op en is enorm divers. Een complexe berg ‘zooi’ die ook nog eens de nodige aandacht en zorgvuldigheid vraagt. Niet alleen is het belangrijk voor het milieu om bedrijfsafval op de juiste manier te scheiden – het is ook nog eens verplicht. Bovendien wil de overheid dat 75 procent van het huishoudelijk én bedrijfsafval in 2020 wordt gescheiden. Hoe pak je dat aan? In deze blog nemen we alle stappen met je door.
De samenstelling van het soort afval is per organisatie verschillend. Zo is het afval van een bouwbedrijf zwaarder in gewicht dan het afval van een kantoor, waar het afval veelal uit verpakkingsmateriaal bestaat.
A. Vergunning
Om te weten hoe je je bedrijfsafval verwerkt, kun je een afspraak maken met je gemeente. Deze kan voorzien in een vergunning (van de gemeente of provincie) waarin is bepaald welke afvalstoffen je als organisatie moet scheiden.
Een aantal deelstromen uit het bedrijfsafval is als grondstof namelijk toe te passen in nieuwe producten. Het gebruik van deze secundaire grondstoffen zorgt voor een besparing op de productie van nieuwe grondstoffen, besparing op energie én een verlaging van de broeikasgasemissie.
Let op!
- Bedrijven die geen vergunning van een gemeente of provincie hebben, moeten de regels volgen uit het Activiteitenbesluit Milieubeheer.
- Produceer je als ondernemer dezelfde afvalstoffen als een huishouden? Dan is het (in de meeste gevallen) mogelijk om het vuilnis door de gemeente te laten ophalen. Er wordt dan enkel reinigingsrecht Dit bedrag verschilt per gemeente.
- Er is een verschil tussen gevaarlijk afval scheiden of niet-gevaarlijk afval scheiden. Meer informatie over dit specifieke onderwerp vind je op het Ondernemersplein.
B. Afvalscheiding op kantoor
Wanneer je weet hoe het afval volgens het regelement verwerkt moet worden, is de eerste stap om de afvalstromen al bij het begin goed te scheiden. En dat is op de werkvloer.
Afhankelijk van de soort afvalstroom, schaf je een afvalbak of container aan die het mogelijk maakt om het vuilnis te scheiden. Daarna is het van belang om je personeel bewust te maken van de afvalscheiding die wordt toegepast.
*In het e-book ‘Afval scheiden op de werkvloer’ kun je precies lezen waarom afval scheiden zo belangrijk is en hoe je het op de werkvloer introduceert.
C. Laat het afval ophalen
Je kunt als organisatie een contract afsluiten met een officiële inzamelaren om het afval te laten ophalen. Omdat het de afvoer van mogelijk gevaarlijke stoffen betreft, is het belangrijk dat de partij waarmee je in zee gaat erkend is. Dit check je eenvoudig in de lijst van VIHB-registraties.
Heb je een deal gesloten? Mooi! Dan rest je nog één stap: dat is het registreren van je afvalstoffen. Dit geldt enkel voor bedrijven zoals stortplaatsen, compostbeheerders of verbrandingsinstallaties.
Wanneer je als bedrijf afvalstoffen produceert die lijken op huishoudelijk afval, is het in sommige gevallen mogelijk om het vuilnis op te laten halen door de gemeente. Voldoe je niet aan deze voorwaarden, is het mogelijk om meerdere partijen een voorstel voor losse afvalstromen te laten maken. Zo kan het zo zijn dat je per afvalstroom bij verschillende partijen voordeliger uit bent. Heb je geen zin in al dat geregel? Dan zijn Milieuservice Nederland en Wastenet geschikte partijen die je verder kunnen helpen met je afvalinzameling.
Interesse in onze Afvalbakken?
Laat het ons weten. Wij helpen je graag met een advies op maat.