8 tips op weg naar zero waste 

Bob    4 min

Geen enkel zichzelf respecterend bedrijf houdt zich nog niet met duurzaamheid bezig. Duurzaamheid is een hot topic en een belangrijk onderdeel daarvan is verantwoord afvalmanagement. Het toppunt van verantwoord afvalmanagement is natuurlijk zorgen dat je geen afval hebt. Maar hoe realiseer je nou zo’n zero waste bedrijfsvoering? Wij geven 10 praktische tips op weg naar zero waste.

Tip 1: Kijk kritisch naar welke producten je als bedrijf inkoopt

Als je producten inkoopt, zorg dan dat je geen afval koopt. Producten moeten goed te recyclen zijn, zo hou je als bedrijf de zero waste cyclus in gang. Belangrijk aspect daarbij is dat ze gemaakt zijn van één enkel materiaal. Producten van bijvoorbeeld gemixte plastics zijn zeer moeilijk te recyclen. Zorg dus dat de producten koopt die makkelijk te recyclen zijn. Daarnaast is het belangrijk om te overwegen of je bepaalde producten wel echt nodig hebt. Moet er bij alle bureaus een prullenbak staan of werkt één modulaire afvalbak op elke gang net zo goed? Kunnen processen worden geoptimaliseerd om minder materiaal te gebruiken? Kun je bijvoorbeeld het hergebruik van verpakkingsmaterialen stimuleren?

 

Tip 2: Vermijd wegwerpproducten

Wegwerpproducten dragen aanzienlijk bij aan de afvalberg. Kies in plaats daarvan voor herbruikbare alternatieven. Denk aan herbruikbare waterflessen, lunchboxen en koffiebekers. Dit bespaart niet alleen afval, maar is op de lange termijn ook kostenbesparend.

Aangebroken etenswaren kun je het beste bewaren in herbruikbare bakjes, in plaats van ze in te pakken in folie. Dat geldt voor je eigen lunch, maar ook voor de kantine. En gebruik dan het liefst glazen bakjes, want daar trekt de kleur van de etensresten niet in, waardoor je ze nog langer kan gebruiken. Bovendien is glas makkelijker schoon te maken.

Voor consumptie op locatie (bijvoorbeeld op een festival, maar ook op kantoor) zijn vanaf 1 januari 2024 wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten verboden. Kies in plaats daarvan voor herbruikbare mokken en servies. Deze kun je eenvoudig schoonmaken en opnieuw gebruiken, waardoor er veel minder afval ontstaat. Overweeg om bedrijfsmokken aan te schaffen met het logo van je bedrijf erop, dit kan ook dienen als een vorm van branding en bijdragen aan je duurzame imago!

Tip 3: koop tweedehands

Je hoeft niet alles nieuw te kopen. Zo hebben we bij BINBIN tegenwoordig ook de Outlet store, waar je zo goed als nieuwe afvalbakken kunt kopen. Door te kiezen voor tweedehands producten, of tegenwoordig met een hippe benaming ‘refurbished’, geef je deze materialen een tweede leven en bespaar je op nieuwe grondstoffen. Steeds meer zakelijke aanbieders bieden refurbished producten aan, zoals computers, meubels en dus afvalbakken.

 

Tip 4: Koop groot

Theezakjes, pennen, plakband, of koffiecups heb je altijd nodig en vaak ook in het groot. Koop ze daarom in het groot in, daarmee bespaar je veel verpakkingsmateriaal. Bovendien is het vaak ook goedkoper.

 

Tip 5: Koop niet te veel voedsel

Voedselverspilling is een groot probleem, ook op de werkvloer. Zorg ervoor dat er een goed beheerd voorraadsysteem is en moedig collega’s aan om bewust om te gaan met het bestellen van voedsel. Bied bijvoorbeeld kleinere portiegroottes aan of overweeg een samenwerking met lokale voedselbanken om eventuele overschotten te doneren.

Tip 6: Composteer gft-afval

Veel kantine/voedselresten? Je kunt dit afval composteren en gebruiken om de kantoortuin en/of de kantoorplanten mee te voeden. Heeft jouw werkplek nog geen planten? Laat ons je dan overtuigen met deze blog: https://deafvalbak.nl/kennisbak/planten-op-de-werkvloer/ Planten hebben tal van voordelen, waaronder het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verhogen van de productiviteit en het welzijn van medewerkers.

Tip 7: Print geen papier uit

Probeer binnen het bedrijf zo veel mogelijk digitaal te werken. Print alleen iets uit wanneer het echt nodig is. Er zijn verschillende programma’s waar je samen met je collega’s in kan werken (Teams, Dropbox, Sharepoint, etc) of investeer in een whiteboard. Door digitaal te werken, bespaar je niet alleen papier, maar ook de kosten en moeite die gepaard gaan met printen en opslag van documenten.

 

Tip 8: Probeer te delen en lenen 

Het kan heel goed zijn dat iemand in jouw omgeving het product dat jij nodig hebt, al heeft. Zet een ruilsysteem op binnen het bedrijf, waarbij collega’s spullen kunnen lenen of ruilen in plaats van nieuwe aan te schaffen. Dit bevordert samenwerking en duurzaamheid binnen de organisatie.

Kortom; door logisch na te denken kun je heel veel afval besparen. Welke tips ga jij direct implementeren?

Interesse in onze Afvalbakken?

Laat het ons weten. Wij helpen je graag met een advies op maat.